25 wrz 2012

Jak ma na imię Pan Bóg?




W rodzinie dzieci mają różne imiona. I rodzice wołają na nie po imieniu. To wystarczy by wiedziano o kogo chodzi. Poza rodziną używamy oprócz imion - nazwisk. I zasadniczo to wystarcza. W Polsce czy innych krajach, do konkretniejszej identyfikacji używany jest numer identyfikacyjny. Cóż, ludzi w kraju jest (poza Chinami) najwyżej kilkadziesiąt milionów... Wystarczająco mało by taki krótki numer wystarczył. Kiedyś, gdy ludzi było mniej, oprócz imion podawano też imię ojca... Np Karol, syn Gustawa. Stąd z czasem pojawiły się nazwiska typu Karl Gustavson.

Z drugiej strony, imiona czy przydomki zawsze opisywały też daną osobę. To jaka jest, jakie ma cechy... np Tańczący z wilkami. Albo Siedzący Byk :) Czy bardziej znany... Kazimierz Wielki. Prawda że bardziej znany niż gdybym go przedstawił Kazimierz, syn Władysława? :) Dostał mu się ten przydomek Wielki z powodu wielkości czynów jakie dokonał będąc królem Polski.

Wszystko to ma na celu pokazanie że imiona czy określenia służą do jak najlepszej i najszybszej identyfikacji osoby. Ale zarazem jak najkrótszej... zamiast Diego de la Vega mówimy po prostu Zorro :)

Ale jak mówiłem... ludzi jest hmm przeliczalnie mało. Wystarczają im imiona i nazwiska. Ale co na przykład z aniołami?

Objawienie Świętego Jana 9,16
"A liczba wojsk konnych wynosiła dwie miriady miriad; taką ich liczbę usłyszałem."

list do Hebrajczyków 12,22
"Lecz wy podeszliście do góry Syjon i do miasta Boga żywego, do Jeruzalem niebieskiego i do niezliczonej rzeszy aniołów, do uroczystego zgromadzenia"

Aniołów jest niesamowicie więcej niż ludzi... Jak oni radzą sobie z identyfikacją? Też mają imiona...

księga Daniela 10,13
"Lecz książę anielski królestwa perskiego sprzeciwiał mi się przez dwadzieścia jeden dni, lecz oto Michał, jeden z pierwszych książąt anielskich, przyszedł mi na pomoc..."

ewangelia Łukasza 1,19
"A odpowiadając anioł rzekł do niego: Jam jest Gabriel, stojący przed Bogiem, i zostałem wysłany, by do ciebie przemówić i zwiastować ci tę dobrą nowinę."

Ale czy takich imion wystarczy na tą rzeszę aniołów? Myślę że nie wystarczyło...

księga Sędziów 13:17-18
"Potem rzekł Manoach do anioła Pańskiego: Jakie jest twoje imię, abyśmy mogli cię uczcić, gdy spełnią się twoje słowa. Anioł Pański rzekł do niego: Czemu się pytasz o moje imię? Ono jest dziwne."

Hmm ciekawe czemu dziwne :) Może właśnie dlatego że zabrakło już "normalnych" imion? I ten anioł nosił imię np WXX778YY25 ? Żartuję, nie wiem jakie nosił imię. Ale całkiem możliwe, że nie wystarczyło i było ono z puli tych które ciężko wymówić... Ale nawet takie imiona Bóg zna. Zna imiona wszystkich swoich aniołów.

Izajasza 40,26
"Podnieście ku górze wasze oczy i patrzcie: Kto to stworzył? Ten, który wyprowadza ich wojsko w pełnej liczbie, na wszystkich woła po imieniu. Wobec takiego ogromu siły i potężnej mocy nikogo nie brak."

No dobrze, a co zatem z Bogiem? Czy Bóg ma imię? Co na ten temat mówi biblia? Pobieżny przegląd Starego Testamentu pokazuje że najczęściej Bóg określany jest poprzez różne swoje cechy. Na przykład Bóg Przymierza (Sędziów 9,46), Bóg Troskliwy (Rodzaju 22,14), Najwyższy (Psalm 18,13) czy Bóg z nami (Mateusza 1,23) i wiele innych.

Rodzi się pytanie, czy Bóg ma swoje osobiste, własne imię? Pamiętajmy że imiona służyły przede wszystkim do identyfikacji. Zobaczmy co Mojżesz ma do powiedzenia w tej sprawie:

księga Wyjścia 3,13-14
"A Mojżesz rzekł do Boga: Gdy przyjdę do synów izraelskich i powiem im: Bóg ojców waszych posłał mnie do was, a oni mnie zapytają, jakie jest imię jego, to co im mam powiedzieć? (14) A Bóg rzekł do Mojżesza: Jestem, który jestem. I dodał: Tak powiesz do synów izraelskich: Jahwe posłał mnie do was!"

No, tu coś konkretnego... ale właściwie co? Jak Bóg sam siebie przedstawił? Jestem, który jestem. Co to właściwie za imię? Otóż można by to inaczej napisać tak: "Ja po prostu jestem." albo "Jestem jedyny, nie potrzebuję imienia bo oprócz mnie nie ma innego.". I słowo Jahwe które tam pada (czy po hebrajsku YAHWEH) oznacza właśnie "Jestem, który jestem" czy też po prostu "Jestem".


Podobnie Duch Święty nie ma imienia. Bo jest jedyny i nie można go pomylić z nikim innym.

Każde imię ma jakieś znaczenie i opisuje jakieś cechy czy przydomki, po prostu z czasem przestaliśmy o tym pamiętać i używamy imienia jako osobnego słowa. Np. Darek pochodzi z Persji i oznacza 'Ten który podtrzymuje dobro'. Wiec każde Boże imię opisujące Jego cechy jest poprawnym imieniem, bo skoro Jezus (z hebrajskiego Yehoshua, oznaczający "Jahwe jest zbawieniem", czy też - ciekawiej - "Jestem zbawieniem"), Darek czy inne to są imiona i jednocześnie opisują cechy danej osoby to Emmanuel (Bóg z nami), Shadai (Najświętszy), Elyon (Najwyższy) czy inne też są poprawnymi imionami. Imionami Boga.

Najbardziej znanym czy najważniejszym dla nas - ludzi - imieniem Boga jest Jezus. Bo niemniej, będąc Jedynym i Najwyższym, Jestem przyszedł w postaci ciała, stając się człowiekiem, by zbawić ludzi przez wiarę w to jedno jedyne imię - w imię Jezusa Mesjasza.


1 list do Tymoteusza 1,15
"Prawdziwa to mowa i w całej pełni przyjęcia godna, że Chrystus Jezus przyszedł na świat, aby zbawić grzeszników, z których ja jestem pierwszy."

ewangelia Jana 1,12
"Tym zaś, którzy go przyjęli, dał prawo stać się dziećmi Bożymi, tym, którzy wierzą w imię jego,"

Dzeje Apostolskie 4,12
"I nie ma w nikim innym zbawienia; albowiem nie ma żadnego innego imienia pod niebem, danego ludziom, przez które moglibyśmy być zbawieni."

Zostańcie z Bogiem.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz